Bolt-on Spacer:
Först tar du bort fälgen från bilen. Sen gör du rent navet från beläggningar, med exempelvis en stålborste.
Efter det så provar du att spacerna passar bra på navet och att dom går hela vägen in utan motstånd, kolla även att spacern går fritt in i fälgen hela vägen.
En spacer ska man kunna montera på plats med händerna och man ska absolut inte slå dit den med verktyg.
Med fördel smörjer du navet med ett keramisktfett, men absolut inte med kopparpasta ihop med aluminium!
Efter att spacern sitter på plats så drar men fast den med anpassade monteringsbultar eller muttrar.
Vid montering av M12 & 1/2″ bör momentet vara 110-120Nm
Vid montering av M14 & 9/16 bör momentet vara 130-140Nm
Glöm inte att efter-dra bultar/muttrar efter ca 50km körning.
Hålborrade Spacer:
Först tar du bort fälgen från bilen. Sen gör du rent navet från beläggningar, med exempelvis en stålborste.
Efter det så provar du att spacerna passar bra på navet och att dom går hela vägen in utan motstånd, kolla även att spacern går fritt in i fälgen hela vägen.
En spacer ska man kunna montera på plats med händerna och man ska absolut inte slå dit den med verktyg. Efter att spacern sitter på plats så kan du nu montera på fälgen.
Med fördel smörjer du navet med ett keramisktfett, men absolut inte med kopparpasta ihop med aluminium!
Sen skruvar du i dina nya längre bultar eftersom originalbultarnas längd inte räcker när du har spacer.